annemiek-schuitema.reismee.nl

Wendy's Secret Garden

Ondanks de weersvoorspellingen van vandaag, bleek het toch allemaal wat mee te vallen. Waar we eerst hadden besloten om vandaag naar de bioscoop te gaan, werd vanochtend toch dit plan opzij geschoven. Het was dan wel een prachtige en zonnige dag, maar het was zeker niet koud.
Van iemand op stage hadden we gehoord dat Wendy's Secret Garden heel mooi moest zijn, we besloten hier dan ook naar toe te gaan. Vanaf het station moesten we nog een stukje lopen, langs Luna park, onder het spoor door en daarna de trappen op. Het was inderdaad een mooie tuin. Eerlijk is eerlijk; het stelt misschien niet zoveel voor, maar het was zeker mooi. Er groeit werkelijk van alles: verschillende planten soorten, maar ook palmbomen. Eveneens zijn er allemaal gezellig plekjes gemaakt waar je kunt gaan zitten. Het is eigenlijk net of je in een soort van bos loopt. En warm was het er zeker, het voelde een beetje alsof je in zo'n warme vlindertuin van de dierentuin loopt. Best een beetje benauwd dus.

Na het bezoek aan deze verborgen, maar zeker mooie tuin, besloten we naar het wijn festival te gaan. Dit was eigenlijk een beetje saai. Er was niet echt muziek of iets wat voor wat sfeer zorgde. We hebben hier nog wat rondgelopen en zijn daarna nog even over de wekelijkse weekend markt gegaan. Het wijn festival en de markt achter ons gelaten reisden we verder met de ferry. Eindbestemming: Pyrmont Bay. Hier is een groot winkelcentrum waar we nog even hebben geshopt :)

Newtown Festival

Thuis ben ik niet echt van het opstap gaan of uren rondlopen op een festival :) Maar het ontmoeten van nieuwe mensen, leggen van nieuwe contacten en vooral het hebben van een leuke tijd vind ik hier wel erg leuk en belangrijk om te doen.
Via facebook kwam ik dan ook in contact met een aantal andere ''Dutchies''. Eigenlijk hadden we geen van allen een idee wat te doen deze zondag en toen kwam opeens dit festival voorbij. Ach ja, waarom ook niet. Lekker zonnetje en nieuwe mensen waarmee je een gezellig kon kletsen en ervaringen kon delen. Leken mij prima ingrediënten voor een gezellige dag!

Om 11.00 uur vertrok ik richting het station waarna ik de trein zou nemen naar Newtown. Hier hadden we om 12.30 uur met elkaar afgesproken om vervolgens met zijn alleen naar het festival te gaan.
Het was op het station al super druk, maar op het festival al helemaal!! Wat een mensen! Vooral veel hippies kom je hier tegen, wat erg grappig en leuk is om te zien. Het is niet echt een festival zoals wij dat in Nederland kennen, met wat eettentjes en muziek. Hier in Australië is er echt van alles: eet- en drinkkraampjes, kinderspeeltuin, kleine kermis voor kinderen, marktkraampjes waar je van alles kunt kopen, gratis eten en natuurlijk muziek. Een hele gezellige maar relaxte sfeer en veel schoner dan in Nederland. Hier gooit iedereen ook echt alles in de afvalbak, dat is in Nederland ook wel anders ;)
Tussen de verschillende eettentjes kwamen we ook een Nederlands eettentje tegen: Poffertjes! Hmmm. Die moesten natuurlijk wel even getest worden. Smaakten prima, zeker aan te raden als je hier bent.

Na een hele gezellige dag met nieuwe mensen en leuke gesprekken, ben ik rond 18.30 uur weer huiswaarts gekeerd. Nu lekker relaxen, filmpje kijken en niet al te laat op bed. Morgen begint er weer een nieuwe stageweek.

Barrenjoey Lighthouse Walk ~ Palm Beach

Zaterdag 11 November, in Nederland is het vandaag Sint Maarten..Als je erover na denkt heel gek eigenlijk dat morgen de Kerstman hier al aankomt!

Op deze mooie zaterdag weer afgereisd naar Palm Beach. Vandaag niet voor een dagje strand, maar voor de wandeling naar de vuurtoren. Wat vanochtend niet leek als een mooie zonnige dag, bleek wel wat anders uit te pakken. Ergens toch spijt dat ik geen zwemspullen in mijn tas heb gegooid...Aangekomen in Palm Beach direct richting het startpunt van deze wandeltocht gegaan. Het was inmiddels best wel warm geworden dat ik, eerlijk is eerlijk, niet hoopte op een wandeltocht van 4 uur zoals andere wandelroutes die we hier al hebben gedaan. Dit bleek gelukkig ook niet het geval. Al met al was het een uurtje, heen en weer terug.
De klim naar de vuurtoren was best pittig, ook mede dankzij het warme weer. Het weggetje ging best stijl omhoog en voelde mezelf net een oude vrouw zonder uithoudingsvermogen! :)
Aangekomen bij de vuurtoren was het een prachtig uitzicht! Het was ook zeker de moeite waard om naar boven te gaan. Je kon beide kanten op kijken: Naar Palm Beach en naar een ander strandje. We hebben hier even gezeten en wat gegeten / gedronken en zijn daarna weer naar beneden gegaan. Het leuke van deze wandelroute was dat het twee verschillende wegen had. We kozen er dan ook voor om met de andere route weer naar beneden te gaan. De terugreis vond ik qua lopen en uitzicht mooier dan de heenreis. Enig nadeel was wel dat je in de volle zon liep. En dat heb ik geweten....beetje rood gekleurd, maar het is gelukkig nog te overzien :)

Na de wandeltocht bij een klein, maar gezellig restaurantje wat gegeten en gedronken en daarna nog even aan het strand gezeten voordat we huiswaarts keerden. Al met al een warme, maar leuke dag.

Bondi ~ Coogee Coastal Walk

Na gisteren een dag vol adrenaline en spanning, vandaag een wat rustigere dag. Ondanks dat de weersvoorspellingen niet zo gunstig waren voor vandaag, bleek het toch allemaal wat mee te vallen. Het miezerde wat, maar het waren geen extreme regenbuien zoals voorspeld. Om 11.00 uur vertrok ik richting station om vanaf daar naar Bondi te vertrekken. Door werkzaamheden aan het spoor zou het wat langer duren, maar ach in met de busreis zie je ook eens wat anders en ik had tijd zat.

Aangekomen in Bondi was het eerste gedeelte van de coastal walk redelijk snel gedaan. Doordat in dit gedeelte de Sculputre at Sea plaats vind en ik deze al uitgebreid had bekeken, was het voor mij geen noodzaak om overal weer even te stoppen. In het parkje bij Tamarama Beach eerst maar eens wat gegeten. Perfect getimed, want het begon te regenen! Toen ik weer verder wilde gaan, was het inmiddels ook gestopt met regen, helemaal perfect!
Ondanks de wat bewolkte lucht was het prima, niet te warm en niet te koud. Deze omstandigheden waren prima voor de surfers hier in Sydney. Bij elk strand waar ik langs liep waren er wel een aantal aan het surfen.
Mijn weg vervolgend bleek dat ik een stuk over het Waverley Cemetery (kerkhof) moest gaan lopen. Door een hevige storm vorig jaar juni was een deel van de oorspronkelijke route verwoest. Ik heb mijn ogen hier uitgekeken. Niet dat ik nog nooit een kerkhof heb gezien, maar dit kerkhof was immens!! Denk dat er wel meer dan duizenden mensen lagen. De graven bestonden uit allemaal ornamenten, engelen, kruizen, van alles. Er waren zelf een soort van huisjes waarin mensen waren begraven. In eerste instantie dacht ik dat het en begraafplaats was van heel lang geleden, dat er geen recente doden lagen. Maar dit bleek niet zo te zijn. Vanuit alle jaartalen lagen er mensen: 1919, 1961, 2001, 2011 en ga zo maar door. Het was echt heel indrukwekkend om te zien!!

Na ongeveer drie uur lopen bereikte ik Coogee. TIjd voor wat lekkers :)
Vanaf hier heb ik de bus terug genomen naar Bondi vanwaar ik weer met de trein een stukje richting huis kon reizen.

Super eng, maar wat een toffe ervaring!!

Wellicht dat het thuisfront afgelopen nacht geen oog heeft dichtgedaan door het geen wat ik ze heb verteld, maar het was zeker de moeite waard!

Na lang twijfelen heb ik gisteravond dan toch doorgezet en mijn aangemeld. Waarvoor? Voor de meeste fantastische ervaring ooit: Skydiven! Hoewel het super eng was, ik geen hap door mijn keel kreeg vanmorgen en ik denk ik nog nooit zo zenuwachtig voor iets ben geweest, het was het allemaal waard. Vanaf het kantoor in het centrum van Sydney vertrok ik met nog zes anderen in een shuttelbus naar de plek vanwaar we zouden gaan skydiven. Gelukkig was ik niet de enige die super zenuwachtig was :)
Wat dat betreft leek de busreis eindeloos te duren, wat uiteindelijk nog geen uur bleek te zijn, kwamen we aan op de plek van bestemming. Geloof dat ik wel 2/3 keer naar de wc ben geweest van de zenuwen. Ongeveer 10 minuten later werden we geroepen en konden we ons gaan omkleden. Ook ontmoete we onze instructeur. Ben er wel achter gekomen dat Chinezen niet zo heel slim zijn...De twee Chinezen die ook bij onze groep hoorden, willen op slippers gaan skydiven..hoe bedenk je het?!
We kregen een korte uitleg over de vrije val, het openen van de parachute en het landen. Hierna was het dan toch echt tijd om de lucht in te gaan. Super spannend!!
Eenmaal in de lucht was het super mooi, ondanks dat het eigenlijk helemaal niet zulks mooi weer was in het deel van Sydney waar ik woon, bleek dat op de skydive bestemming wel anders te zijn.

Dit was echt een geweldige ervaring! Er is tijdens mijn Skydive ook een video gemaakt, maar helaas lukte het niet om deze via het blog te uploaden. Hij staat ook op facebook, maar ik realiseer mij dat niet iedereen dit heeft. Mocht je mijn video heel graag willen zien en kun je niet wachten tot ik thuis ben :) Reageer op het blog of stuur me een mail/app of wat dan ook, dan kan ik het per mail/wetransfer naar je opsturen. Dat moet vast lukken!

Veel liefs,

Annemiek

Palm Beach

De voorspellingen voor vandaag waren goed, zo'n 30 graden. Maar het is altijd maar afwachten hoe het uitpakt. Soms lijkt het 's ochtends minder mooi weer te zijn, maar in de loop van de dag is het dan toch aardig warm. Vandaag niet. Het was direct al stralend weer en ik besloot dan ook om naar Palm Beach te gaan. Vanaf ''huis'' is het zo'n 2 uur en 20 minuten met de bus, maar aangezien ik toch niet echt iets anders wist te doen en het qua temperatuur in de bus prima was vol te houden door de airco, zag ik tot nog toe alleen maar voordelen.
Doordat het openbaar vervoer hier wat anders werkt dan in Nederland, is het nog al lastig om te weten waar je uit moet stappen. Met de bus dan. Hier heb je in de bus wel een televisiescherm hangen, maar hierop zie je de beelden van de bewakingscamera. Ze laten niet zoals als bij ons de volgende haltes zien. Best gek als je bedenkt dat elke halte wel een naam heeft. Best lastig als je voor het eerst ergens heen gaat en je geen idee hebt waar je uit moet stappen. Probleem? Nee hoor, je laat gewoon de buschauffeur zien waar je eruit moet en hij/zij schreeuwt het wel door de bus. Zo simpel gaat het hier dan ook wel weer.

Aangekomen in Palm Beach heb ik eerst een boottocht gemaakt van zo'n 40 minuten rondom Lion Island, niet helemaal wat ik zelf had bedacht, maar is zeker een mooie boottocht. Je komt langs een nationaal park waar vroeg aboriginals leefden, verschillende strandjes en ook zie je hele mooie huizen langs het water. Na deze boottocht nam ik dus bus naar het strand van Palm Beach, het was immers lekker weer vandaag. Daar aangekomen eerst maar eens een ijsje genomen en daarna lekker geluierd op het strand :)

Vervolg Rose Bay ~ Watson's Bay walk

Wat vorige week niet afgemaakt kon worden vanwege het weer, werd er deze week een nieuwe poging gewaagd. Met de bus gingen we vanaf Rose Bay naar de plek waar we vorige week waren geëindigd: het bushokje bij Vaucluse Hous :)
Hier hebben we door de mooie tuin gewandeld met fontein, prachtige bloemen en natuurlijk het Vaucluse House. Nog niet eens begonnen aan de tocht en toch al direct een pauze, bij het Vaucluse House was een schattig theehuisje waar we wat hebben gedronken met wat lekkers erbij. Ach ja een goede bodem voor een stevige wandeling is immers ook niet verkeerd.

Na de thee en het lekkers begonnen we aan het tweede deel van onze Rose Bay ~ Watson's Bay walk. Dit gedeelte was voornamelijk over straat, langs mooie huizen. Dit maakte dan ook dat we het eerste gedeelte van vorige week wat mooier vonden. Daarbij liep je wat meer in de natuur en langs de kustlijn. Wel kwamen we iets tegen wat ik in ieder geval hier nog niet eerder had gezien: een banenboom. De wandeling duurde iets korter dan dat we zelf hadden ingeschat, maar we kwamen voldaan aan in Watson's Bay.

Na een snelle maaltijd naar huis, spullen pakken en weer op weg naar de volgende bestemming. Vanavond zouden we gaan oppassen.

Een dag die in het water viel...Letterlijk

Wat begon als een redelijk zonnige dag, viel uiteindelijk letterlijk in het water. Vandaag zijn we met de ferry naar Rose Bay gevaren, vanaf hier kon je een mooie coastal walk doen hebben we ons laten vertellen. Op internet leek het er ook allemaal mooi uit te zien, dus we besloten deze 8 kilometer lange tocht te gaan bewandelen.
Aankomen in Rose Bay liepen we langs de kustlijn om vervolgens in het stadje zelf terecht te komen. Hier liepen in een redelijk drukke winkelstraat richting het ''oorspronkelijke'' begin van de coastal walk.

De coastal walk zelf was erg mooi. We liepen in natuur, hoog boven zeewater. Vanaf eigenlijk elk punt hadden we een mooi uitzicht op de Skyline van Sydney, heel mooi om te zien. Ik denk dat we ongeveer halverwege waren toen we druppels begonnen te voelen. Toch liepen we nog wat verder, het leek wel wat mee te vallen. Bij Nielsen Park moesten we weer een stukje over de normale weg lopen, waar bleek dat het toch wel aardig begon te regenen. We besloten dan ook bij mensen onder de overkapping te gaan schuilen. Daar even te hebben gestaan, zijn we toch maar verder gelopen. Echter, dit hadden we beter niet kunnen doen. Het kwam met bakken uit de hemel en een echt plekje om te schuilen vonden we niet meer. Er zat dan ook niks anders op, dan verder te lopen. Gelukkig was er op het einde van de straat een bushokje waar we voor de regen konden gaan schuilen. Het leek weer droog te worden en mijn idee was dan ook: We kunnen wel weer verder! Helaas, het begon te onweren. We besloten dan ook om met de bus terug te gaan en een andere keer de wandelroute af te maken. Deze dag viel dus letterlijk in het water. Maar...dit wordt vervolgt :)