annemiek-schuitema.reismee.nl

Sculpture by the Sea

Normaal ben ik niet echt van de kunst...Museum spreekt me ook niet zo aan, dus je vraagt je dan nu vast af: Wat doet ze dan bij Sculpture by the Sea? Afgelopen week zagen we in het bushokje de reclame-poster voor dit evenement. Dit is namelijk een hele happening hier. Dit jaar was het de 21ste keer dat dit evenement plaats vond, wij dachten dit willen we wel eens zien. Niet alleen was het kunst langs de zee, maar dit was langs de Bondi to Tamarama Coastal Walk.

Aangekomen in Bondi, was het echt super druk. Heel veel mensen hadden het idee om deze kunsttentoonstelling te gaan bekijken. De ijzige wind maakte het wat koud, maar voor de rest was het prima weer om deze Coastal Walk te gaan lopen. Het waren hele bijzondere dingen zoals een hamburger, maar ook kunst van mensen met een surfboard of over een muurtje een autoweg met allemaal speelgoedautootjes. Tevens was er ook een binnengedeelte van de tentoonstelling. Esmee en ik keken op een gegeven moment niet echt meer naar de kunst, maar meer naar de prijzen die erbij stonden. Jeetje wat kosten soms (voor ons) onnozele dingen, super veel geld! Wel geteld hebben we één bedrag onder de $1000 dollar gezien, bedragen van $12.000 of zelfs $40.000 lijkt hier niets voor te stellen.

Zoals gezegd: ik ben niet echt van de kunst, maar dit was zeker wel leuk om een keer gezien te hebben. :)

Manly ~ Spit Bridge Walk

Na een mindere dag gisteren, beetje ziek geworden, vandaag er toch weer op uitgetrokken. Vanaf het station hier in Chatswood zijn we met de bus naar Manly gegaan. Op stage had Esmee van iemand gehoord dat de Manly to Spit Bridge Walk een mooie wandeling zou zijn, dus deze besloten we dan ook te gaan lopen.
Aangekomen in Manly zijn we eerst naar het VVV gegaan om te vragen waar deze tocht nou eigenlijk begon. Zoals we al vaker hadden gezien hier in Australië staat er ergens een bordje met welke kant je op moet, maar daarna volgt er een hele tijd geen bordje. Je hebt dan dus geen idee of je nog wel de goede kant op gaat. Om dit nu te voorkomen gingen we dus als eerste naar het VVV.
Bij het VVV werden we, naar ons idee, nog al een beetje onderschat als wat onze loopkunsten betreft. De medewerkster liet met nadruk weten dat je een ervaren loper moest zijn om dit te gaan doen... Des al niet te min besloten wij toch te gaan. We hadden al wat loopervaring opgedaan in de afgelopen weken, dus we waren er zeker van overtuigd dat dit ook zou gaan lukken.

We begonnen vrij gemakkelijk. Ik dacht als dit zo doorgaat dan wordt het een makkie! Niets bleek minder waar. Het werd wel wat zwaarder door alle trappen die op- en afgelopen moesten worden, maar het uitzicht was er niet minder om! Ook was het qua weer wat benauwd, maar voor de rest prima om deze 10 kilometer durende tocht te doen.
Eenmaal bij het eindpunt waren we moe, maar voldaan. Ik zou het niet nog een keer gaan lopen, maar het is zeker de moeite waard om het te gaan lopen! Mooie uitzichten, veel natuurschoon en prachtige helder & blauw water. Wel moeten ik eerlijk bekennen dat het naar mijn idee meer is dan 10 kilometer, maar dat laten we dan maar in het midden :)

Op naar morgen: een nieuwe stageweek!

Bare Island

Na een mooie dag gisteren, was het vandaag wat minder weer (met op dit moment zelfs regen).
Vandaag afgereisd naar La Perouse, Oost Sydney. Hier hebben we Bare Island bezocht. Een mooi eiland met daarop een fort wat vroeger diende om de stad vanaf deze kant te beschermen tegen de Russen. Het fort kun je niet bezoeken zonder gids, dit hebben we dan ook gedaan. Met een klein groepje mensen werden we door een hele lieve, enthousiaste vrouw verteld over de history van dit fort. Heel indrukwekkend en ook de manier waarop het werd verteld was het erg leuk en interessant.
Ook waren er hier veel mensen aan het duiken en vissen. Zoals op de foto's hieronder te zien is zijn we ook de rotsen opgelopen, dit is vlakbij het water. Echter is dit niet zonder gevaar.. Onder het aantal mensen wat daar vist, waren al 4 doden (!) gevallen. Best heftig als je er zo over na denkt.

Naast dat we het fort hebben bezocht, hebben we ook een beach walk gedaan. Echter stelde het niet heel veel voor en net als al eerder: we kwamen weer op een naaktstrand uit. Je zou denken dat we het uitzoeken, die strandjes...

Bij een Thais restaurant hebben we na dit avontuur nog wat gegeten om daarna terug te keren naar huis. Morgen begint de zesde stage week, we hebben nu dus een kwart gehad. Als je er over na denkt, gaat de tijd toch best wel een beetje snel.

Tot de volgende keer!

Sydney Tower Eye

Op deze lekkere, zonnige zaterdag heb ik een bezoek gebracht aan de Sydney Tower Eye. Het uitzicht vanaf deze toren leek me onwaarschijnlijk mooi en wilde ik dan ook graag zien. Het begin van de tour begon in een bioscoop. Door middel van een 4D film werd je als bezoeker helemaal rondgeleid door Sydney. Zelf had ik nog nooit een 3D/4D film gezien, dus dit was dan ook een leuke ervaring! Wat ik ook erg leuk vond om te zien waren de plekken waar ik al was geweest. Door zo'n film beleef je het dan toch weer even opnieuw. Na de film ging je met een lift naar boven, naar het 360 graden platform.

Boven aangekomen had je een prachtig uitzicht over Sydney! Je kon super ver kijken en door het mooie weer van vandaag was het extra mooi. Zo zag ik de zee waar ik walvissen heb gespot, Sydney Opera House en Harbour Bridge, Darling Harbour, Watsons Bay en nog veel meer. Het was zeker de moeite waard om dit een keertje te doen.

Manly Beach ~ Jazz Festival

Ook vandaag was de temperatuur weer lekker aangenaam. De ochtend verliep rustig; lekker uitgeslapen en rustig aan gedaan. In het begin van de middag vertrokken we richting Circular Quay, waarna we de ferry namen naar Manly Beach. Hier in Manly Beach was het gehele weekend een Jazz Festival.
Aangekomen op Circular Quay bleek dat wij niet de enige waren die het plan hadden om hier naar toe te gaan. Er stond een immens lange rij met wachtenden voor de ferry. Toch besloten we maar aan te sluiten. Wie weet hadden we geluk en zo niet dan konden we altijd nog besluiten om uit de rij te stappen. En geluk hadden we, op de tweede boot konden we al mee naar Manly Beach.

Ook bij Manly Beach was het erg druk. Als je niet wist waar je heen moest voor het festival dan hoefde je alleen maar de horde mensen te volgen. In een gezellige winkelstraat waren verschillende podia opgebouwd met daarop bandjes die muziek speelden. Er hing een gezellige sfeer en ook het weer zat mee waardoor het zeker geen straf was om daar rond te lopen. Op de boulevard langs het strand waren verschillende verkoopkraampjes. Van armbandjes tot schilderijen en van kleding tot glaswerk. Er stond van alles.

Net als gister was het lekker weer, heer genoten van het zonnetje en de Jazz Muziek

The Grounds of Alexandria & Foodtruck Market

Na een wandeling door een deel van Lancove National Park, gingen we in de loop van de morgen/begin van de middag richting Green Square. Hier in de buurt brachten we een bezoek aan The Grounds of Alexandria. Eens soort van klein voedselmarkt. Door de live muziek heel gezellig, maar ook oh zo druk! Door het mooie weer van vandaag, zo'n 23/24 graden, hebben we hier een lekkere smoothie gedronken, ik had een Loco CoCo. Lekkere smoothie gemaak van kokosnoot.

Na ons bezoekje aan The Grounds of Alexandria gingen we richting Circular Quay. Anders dan de planning, stuiten we hier op een foodtruck market. Ook hier was het erg gezellig met live muziek en een drukte van mensen. Hier moest natuurlijk ook het een en ander geproefd worden. Wat mij al een tijdje leuk leek was iets eten/drinken uit een kokosnoot. Geen idee waarom, maar dit leek me wel geinig. Op de foodtruck market besloot ik dit dan ook maar te gaan doen; een halve kokosnoot gevuld met ijs gemaakt van, hoe kan het ook anders, kokos en nootjes. Het was super lekker, maar nooit geweten dat een kokosnoot zo zwaar was!

Wellicht morgen nog een nieuw avontuur, door een feestdag hier in Australië zijn we de maandag ook nog vrij. Geen straf als de temperaturen zo aanhouden :)

Anders dan gepland...

Zoals ik twee weken terug al schreef, toen we naar Cronulla waren geweest, wilden we ook Waterfall een keertje bezoeken. Vanaf hier wilden we de andere kant van het Royal National Park gaan bezoeken. Aangezien het zo groot is en je niet alles kon lopen leek ons dit een goed alternatief. Vandaag stond dit dan ook op onze planning.
Na een reis van zo'n 2,5 uur werden we dan toch erg teleurgesteld. Aangekomen in Waterfall bleek dit deel van het nationale park helemaal niet bereikbaar te zijn. Door een bosbrand in dit deel was het gesloten t/m 30 November.. Hier baalden we natuurlijk erg van, hadden we best lang gereisd voor helemaal niks. Er zat niks anders op, we moesten wat anders gaan verzinnen om vandaag te gaan ondernemen. Aangezien we toch in Waterfall waren dachten: We lopen naar het centrum. Na enige tijd gelopen te hebben, bleek Waterfall gewoon een dorpje met niets anders dan huizen en het nationale park (hier komen waarschijnlijk ook de meeste toeristen voor). Dan maar terug met de trein. In de trein doorzochten we ons informatie boekje over Sydney wat we bij de VVV hadden opgehaald. Het leuke van dit boekje is, is dat er kortingskaartjes in zitten voor verschillende attractie. In dit boekje vond Esmee een sightseeing tour met een boot vanaf Circular Quay. Doordat we eigenlijk toch niks beters te doen hadden, besloten we om hier heen te gaan.

Bij Circular Quay aangekomen waren we nog net op tijd om met de eerste volgende boot mee te gaan op sightseeing tour. Wat we toen nog niet wisten is dat we achteraf spijt zouden hebben dat we dit hadden gedaan. Deze boot ging van deze haven naar een andere haven waar we 15 minuten stil bleven liggen. Vanaf hier vertrokken we richting de dierentuin (waar wij ook al eens geweest waren) om mensen op te halen. Na de stop bij de dierentuin gingen we weer terug naar de haven van Circular Quay. Eerlijk is eerlijk: we hadden ons het geld kunnen besparen, maar we waren blij dat het niet heel duur was. Het was de moeite eigenlijk niet waard.
Na ons sightseeing avontuur hebben we nog gezellig wat gegeten in de haven en daarna zijn we terug gegaan naar Chatswood.

Ondanks de teleurstelling van vandaag hebben we het onderling gezellig gehad. Op naar morgen; nieuwe dag met nieuwe kansen :)

Whale Watching Cruise

Vanochtend ben ik vroeg vertrokken richting Circular Quay, de haven bij Sydney Opera House. Om 10.15 uur zou mijn boot vertrekken de zee op om walvissen te spotten. Dit is iets wat mij heel gaaf leek om een keer te zien, wilde walvissen. Ondanks de weersvoorspellingen, 33/34 graden, was ik best blij met mijn jasje en lange broek. Op zee was het best wel fris. Al vrij snel nadat we de haven uit waren zagen we walvissen! Eigenlijk alleen maar de staart, maar dat maakte niet uit. Walvissen zijn zeker gespot vandaag!
Wanneer de walvissen lang onder water bleven en we eigenlijk geen glimp meer van ze konden vangen, gingen we verder de zee op. De cruise duurde bijna drie uur, waarbij we tegen het einde een gezin van walvissen zagen. Twee volwassen walvissen met hun jong. Prachtig gezicht om twee van die grote en en zo'n kleine staart boven water te zien verschijnen.

Helemaal op het eind van de cruise was de zo gezegde ''kers op de taart''. Vlak voordat we terug zouden keren naar de haven besloten de laatst gespotte walvissen zich even boven water te laten vertonen! Ondanks dat de bijzonder witte walvis en paar dagen geleden de kustlijn van Sydney heeft verlaten, was dit ook zeker iets wat een hoogtepunt is bij het spotten van walvissen!!

Er kan weer een vinkje gezet worden op de ''bucketlist'' :)