annemiek-schuitema.reismee.nl

Australia Day

Voor vertrek nog even een Australische feestdag meepakken; Australia Day. Dit is een dag die door Australiërs op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd. Sommigen zien het als een feestdag waarbij Australië onafhankelijk werd en anderen zien het als een sombere dag. Met name de Aboriginals zien het als een sombere dag. Zij zien dit als de dag waarop zij door de Engelsen het land eigenlijk werden uitgejaagd. Hierdoor staken sommige Aboriginals dus ook en in andere steden word het niet op 26 januari gevierd, maar twee dagen erna. Alles uit respect voor de cultuur van de Aboriginals.

Samen met mijn twee Mexicaanse huisgenootjes Estefania & Mónica en onze oude huisgenoot Charlie zou ik deze dag doorbrengen.
Om 09.00 uur vertrokken we richting het centrum waar we hadden afgesproken met Charlie. Eerst werd er ontbeten bij Pancakes on the Rocks. Het was me een stevig ontbijt met pannenkoeken, ei, bacon, geroosterde banaan, ananas en koffie / thee. Heel lekker en oh zo vullend. We konden er weer tegenaan voor vandaag :)

Om 11.00 uur begon het hele spektakel in de haven; boten die ''dansten'' op ballet muziek, straaljagers, het schip van de Marine, optredens en nog veel meer. In het begin van de middag namen we afscheid van Mónica en gingen wij met z'n drieën verder. Iets na 15.00 uur besloten wij ook richting huis te gaan, er was eigenlijk niks meer te beleven tussen 15.00 en 18.00 uur. Estefania en ik besloten nog wel weer terug te gaan voor het vuurwerk van later op de avond. Onverwacht kon Mónica ook gezellig met ons mee gaan en samen met één van haar vriendinnen gingen we eerst wat eten. Na het eten liepen we richting de haven waar de ''grote finale'' zou gaan plaatsvinden. Net als met Oud & Nieuw was dit vuurwerk ook weer prachtig. Niet zo mooi en spectaculair als met Oud & Nieuw, maar de sfeer zat er goed in.

Na een hele gezellige dag en weer een nieuwe beleving van een feestdag hier in Australië, was het tijd om naar huis te gaan.