annemiek-schuitema.reismee.nl

Cairns…Wat was je mooi!

Net weer terug van het ene avontuur en alweer klaar voor de volgende. Vrijdagavond (8 december) na stage vertrok ik weer richting het vliegveld. Dit keer om naar het noorden te gaan en dan wel naar Cairns. Wat echt op mijn bucket list stond voordat ik naar Australië vertrok was toch wel echt duiken bij Great Barrier Reef.
Met wat vertraging van zo’n 45 minuten en een korte taxi, kwam ik rond 00.20 uur aan in mijn hostel. Sascha, een meisje dat ik vorige week ontmoet had tijdens mijn outback avontuur was ook in Cairns en sliep ook in dit hostel. Even snel kletsen en toch maar snel op bed; morgen stond het eerste avontuur the wachten…

Dag 1 ~ 9 December 2017

Vroeg op vandaag. Deze zaterdag stond een dagtour naar de Great Barrier Reef op het programma. Voordat ik mij ging inchecken bij de terminal, moest ik eerst mijn camera ophalen. Dit doe je waarschijnlijk eens en nooit weer, dus ik was van mening dat er foto’s gemaakt MOESTEN worden. Hiervoor had ik da nook een onderwatercamera gehuurd. Met de camera op zak naar de terminal om mij te melden. Hierna was het een kleine 10 minuten lopen na de boot, die om 8.00 uur de haven van Cairns verliet. We zijn los! Op naar het rif!

De boottocht duurde zo’n 2 uur voordat we bij de plek aankwamen waar we gingen duiken. Zelf had ik een tour geboekt waarbij ik kon snorkelen en één introductie duik had. Dat laatste was het eerste wat ik ging doen. Wetsuit aan, helemaal in het harnas gehesen en dan nog eens proberen op te staan..Je raad het al; ik viel gelijk weer achterover in mijn stoel! Jemig wat is zo’n tank zwaar zeg!

Het was tijd om het water in te gaan. Voordat we überhaupt het water in konden hadden we al uitleg gekregen over verschillende gebaren, maar ook over hoe je moet ademen, het ontpoppen van je oren etc. Eenmaal in het water oefen je dit eerst een aantal keer. Elke meter die je naar beneden gaat moet je je oren ontpoppen. Doe je dit niet, dan kan je vervelende oorklachten krijgen. Tijd om echt te gaan duiken. Een hele ervaring die ik zeker niet had willen missen! Wat mooi was dit zeg. Naast het vele koraal en verschillende soorten vissen, heb ik zelf een haai gezien! Heel vet.

Na het duiken was het tijd voor een uitgebreide lunch en om door te varen naar de tweede duikplek. Hier ben ik gaan snorkelen. Hoe mooi ik het duiken ook vond, het snorkelen was misschien nog wel beter. Wellicht doordat je niet zoveel hoeft na te denken over van alles en nog wat. Je kan meer ontspannen en genieten van alles wat je ziet.
Rond 19.00 uur kwamen we weer terug in de haven.



Weer een bucket list vinkje gezet; vandaag was een ervaring die ik niet snel zal vergeten. Eh je ziet niet elke dag een haai voorbij zwemmen ?

Dag 2 ~ 10 December 2017

Na een gezellige avond gisteren met Sascha, heerlijk uit eten geweest, was het vandaag ook weer redelijk vroeg op staan. Samen met Sascha, we hadden dezelfde tour geboekt voor vandaag, ging ik naar de watervallen. Om 08.00 uur werden we met een busje opgehaald. Samen met vele anderen zou het een gezellige, maar zeker ook warme dag gaan worden. We vertrokken als eerste naar Babinda Boulders. Hier liepen we een klein stukje door het regenwoud en kregen we uitleg over bepaalde planten, spinnen en vlinders die daar leven. Na een korte wandelingen keerden we terug naar de picknicktafels vlakbij de bus voor wat thee/koffie met wat cake en verschillende soorten koekjes. Wanneer alles weer was opgeruimd was er de mogelijkheid om in het meertje te gaan zwemmen. Enorm koud water, dus deze sloeg ik met nog wat anderen even over.

De tweede stop was bij de Josephine Falls. Hier gingen we Rock sliden. Super lachen!! Beetje een blauwe kont op het einde maar wel grappig!! Hier was het water super lekker en we hadden het onderling ook heel gezellig. Enige tijd later was het weer tijd om door te gaan naar de volgende plek; het theehuis. Hier werd ons een lunch voorgeschoteld met lokale producten. Eerlijk is eerlijk; ik vond het niet heel bijzonder, het toetje daarentegen was dan wel weer overheerlijk :)

Millaa Millaa Falls was het volgende puntje op het programma. Hier werd de wel bekende hair flick gedaan. Tja, ik met mijn korte haar had niet zo heel veel succes haha. Ook hier nog even lekker gezwommen en geklets met anderen die ook mee waren op de tour. Als laatste werd het Lake Eacham aangedaan. Hier niet gezwommen, maar wel met de voeten in het water gezeten. Want ja wanneer iemand je een bizar verhaal verteld over krokodillen en je daarna bij dit meer komt waar dus ook krokodillen in de wintermaanden zwemmen…Nou nee bedankt, ik sla even over.

Rond 19.00 uur waren we weer terug in het hostel en hebben nog even over de boulevard gelopen. Uiteraard werd er ook weer wat lekkers gegeten.

Dag 3 ~ 11 December 2017

Pff de wekker om 6.15 uur, weer een vroege ochtend. Maar ach, gezien de temperaturen in het noorden van Australië (komt door het regenseizoen, dan is het enorm warm) is vroeg opstaan op zich geen straf. Om 7.10 uur zou ik worden opgehaald, dit werd wat later, maar het ontvangst zorgde er al voor dat ik dacht; dit gaat een bijzondere dag worden… De gids was, na ja laten we zeggen dat hij bijzonder was.

Doordat we wat later waren vertrokken reden we direct door naar de plek waar we thee/koffie met wat cake en verschillende soorten koekjes kregen voorgeschoteld. Ook was er een klein souvenirwinkeltje bij. Vanaf hier gingen we op een boot om krokodillen te spoten. De boottocht over de Daintree River duurde een uurtje, maar het duurde best lang voordat er een krokodil werd gespot. Zelf had ik het idee dat een krokodil best snel groeide tot zijn uiteindelijke lengte, echt bleek dit helemaal niet waar. De gids spotte een krokodil en iedereen dacht; Waar dan? Het was een kleine krokodil, volgens de gids nog geen 2 meter lang, maar deze krokodil zou ongeveer 2,5 a 3 jaar oud zijn! Ze groeien dus helemaal niet zo snel als dat ik dacht. Ook vanwege het regenseizoen is het spotten van krokodillen wat lastiger. In deze tijd van het jaar zijn de vrouwtjes vaak onder water om eieren te leggen. Wij hadden geluk! Even later zagen we nog een krokodil van zo’n 4 a 5 meter lang. Hierna waren we aan de overkant van de rivier. Hier stond de tour gids weer op ons te wachten. Hij was met de bus op ferry gegaan en zo naar de overkant van de rivier gegaan.
Vanaf hier vertrokken we naar Cape Tribulations. Onderweg reden we door het regenwoud en vertelde de gids over de verschillende dingen die we tegen kwamen. Aangekomen bij Cape Tribulations werd er gegeten en daarna een kort bezoekje gebracht aan het naastgelegen strand. Hierna gingen we wat verder het regenwoud in om bij twee verschillende meertjes te zwemmen. Het water was heerlijk! Na dit zwemavontuur werd de bus weer opgezocht en werd er koers gezet naar Port Douglas. Hier was de optie om te gaan zwemmen of gewoon lekker op het strand te luieren. Ik koos voor dat laatste nadat ik een wandeling had gemaakt naar het uitzichtplatform. Hier bij Port Douglas is een speciaal net in het water voor zwemmers. In dit zeewater zwemmen namelijk ook krokodillen en dit net is ervoor om deze buiten het zwemgedeelte te houden.

’s Avonds bij de avondmarkt gegeten en nog wat leuke dingetjes gekocht. Zelfs nog een cadeautje gekregen voor mijn verjaardag!

Dag 4 ~ 12 December 2017

Iets later dan de andere dagen, maar toch nog op tijd opgestaan. Om 8.30 uur zou ik worden opgehaald voor mijn laatste tour hier in het mooie Cairns. Vandaag ging ik quad rijden. Om precies 8.30 uur stond het busje voor bij het hostel en bleek dat ik de enige zou zijn. Dit kon 2 dingen betekenen: of dit was immens saai of iedereen koos voor een dagje boulevard met zwembad. Gelukkig was het het laatste, want dit was zeker niet saai! Eerst mocht ik zelf een aantal keer de baan rijden en daarna ging ik samen met Gracy het trein af. Wat normaal een korte en snelle pauze is tijdens deze tour, was vandaag wat langer. Na de pauze gingen we weer het trein op om lekker te crossen. We crosten tussen de bomen door, palmen, langs het meer over heuveltjes en ook tussen de velden waar suikerriet groeit. Voldaan en vooral onder veel stof keerde ik tegen 11.30 uur weer terug naar het hostel.

Na een snelle wasbeurt samen met Sascha bij de Swedish shop gegeten. Wat we dan hebben gehad? Lekker Hollands; een frikandel en kroket :)

Hierna vertrokken ook wij naar het zwembad op de boulevard. Zoals ik al eerder had geschreven zijn er veel krokodillen hier. Zwemmen in zee is dan ook een no go. Behalve wanneer er veiligheidsnetten of dergelijke zijn, kun je er zwemmen. Is dit er niet dan is het super gevaarlijk! We hebben lekker gezwommen, gekletst, ijsje gegeten en natuurlijk bruin gebakken in de zon.

’s Avonds uit eten geweest en toen was onze laatste avond al weer voor bij en zat het avontuur er hier in Cairns al weer bijna op…

Dag 5 ~ 13 December 2017

Heerlijk uitgeslapen, na 4 dagen vroeg opstaan was dit wel even lekker. Om 10.00 uur was het tijd om uit te checken. We besloten onze spullen op te slaan in de opslagruimte hiervoor bij het hostel en nog even naar het centrum te lopen. Nog even wat spulletjes ingeslagen bij de supermarkt voor de terugvlucht en daarna nog maar een keer bij de Swedish shop gegeten, wat absoluut geen straf was :)

Om 13.00 uur werden we opgehaald met de shuttel bus die ons naar het vliegveld bracht; het Cairns avontuur was dan nu echt voorbij.

5 geweldige dagen gehad in Cairns waarbij er zeker weer een paar vinkjes zijn gezet op de bucket list!!

Reacties

Reacties

Annelies

Super zeg! Top dat je het ook allemaal gewoon doet, zoals je zelf al zegt: je komt er niet snel of misschien wel nooit weer!

Annemiek Schuitema

Hi Lies! Leuk weer wat te horen en dat je (jullie) me volgen. Soms moet je dingen gewoon doen en niet nadenken haha ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!