annemiek-schuitema.reismee.nl

Wat zonnig begon...

Vandaag stond een tochtje met de ferry naar Parramatta op het programma. Van velen had ik al gehoord dat dit een mooie toch zo zijn, dus ja dit moest ik nog even gedaan hebben voordat ik weer naar Nederland zou terugkeren.
Om 11.00 uur kwam ik aan bij de ferry. Eenmaal daar bleek het enorm druk te zijn en besloot ik dan ook een uurtje te wachten om met de volgende ferry te kunnen gaan. Deze ferry heeft maar een bepaald aantal plekken op het dek en daar wilde ik wel graag zitten met dit mooie weer. Zo gezegd zo gedaan, om 12.10 uur nam ik de ferry naar Parramatta. Deze zou zo'n 1,5 uur duren, ruim voldoende tijd ook om wat zon mee te pakken ;)

Op de ferry kwam ik in contact met schatten van vrouwen! Geweldige verhalen gehoord over hun leven hier in Australië waar ze al ruim 40 jaar wonen en werken. Drie van hen waren zussen die waren geboren in Engeland. Zo vertelden ze over hun vertrek vanuit Engeland, wat ze allemaal hadden gedaan in hun leven, over de geschiedenis van Australië en vele andere leuke / interessante verhalen. Ik vermoedde dat dit een hele gezellige 1,5 uur zouden gaan worden.

Tijdens de tocht naar Parramatta begon het weer wat om te slaan. Erg jammer, want onderweg kwam je mooi groen tegen en ook diverse gebouwen langs de rivier. Eenmaal aangekomen in Parramatta nam ik afscheid van de vier vrouwen en vervolgende ik mijn weg naar het centrum van Parramatta. Inmiddels was het aardig wat gaan regen. Na wat te hebben rondgeslenterd besloot ik het winkelcentrum op te zoeken om mijn tijd te voldoen en te schuilen voor de regen.
Tegen 14.30 uur nam ik de trein terug naar Chatswood. Eenmaal daar nog ergens lekker wat gedronken. De tijd vloog voorbij vandaag!

Het gesprek met de vier vrouwen was toch wel mijn hoogtepunt van vandaag. Hoe zij vol enthousiasme vertelden over hun nieuwe thuisland, hun leven hier, geschiedenis en historie van het land en ook over hoe zwaar het eigenlijk was om hun geboorteland te verlaten...Genoten!

Dolfijnen cruise...zonder dolfijnen

Tja soms zit het mee en soms zit het tegen. Vandaag was dat laatste het geval.. Een dag tour naar Jervis Bay stond vandaag op het programma. Hierbij had ik een dolfijnen cruise extra bijgeboekt; ach ja als je er toch bent, waarom ook niet!

De dag begon met vroeg opstaan, 5.45 ging de wekker. Klaar maken en om 6.20 de deur uit om op tijd bij de trein te zijn. Op zondag gaat de bus nog niet op dit tijdstip dus dat werd lopen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen hekel heb aan lopen, maar wel aan dit stuk. Het is bergop en dat is nou niet bepaald een pretje met een zware rugzak kan ik je vertellen ;)
Nou goed, aangekomen op de plek waar ik zou worden opgehaald kwam ik al snel ik contact met een meisje, Alice, zij ging dezelfde tour doen als ik en ben dan ook de hele dag samen met haar opgetrokken wat super gezellig was.
Onze eerste stop; Mt Bulli Lookout. Wauw wat een mooi uitzicht over de baai! Het weer van vandaag hielp ook wel mee, rond de 35 graden was het vandaag. Na een plaspauze en uiteraard wat foto's reden we door naar Kiama. Hier in Kiama heb je een blowhole. Als je eerlijk moet zijn; het is eigenlijk gewoon een ruimte tussen de rotsen waarbij zee water omhoog komt bij goede golven. Des al niettemin, dit moest wel even vastgelegd worden natuurlijk! Lucky shot; ondank de rustige zee toch een mooie foto kunnen maken. Na ongeveer 20 minuten was het weer tijd om in de bus te stappen, onze lunch op te gaan halen en door te rijden naar Jervis Bay.

Aangekomen in Jervis Bay hadden degenen met de cruise gingen nog 20 minuten voordat ze aan boord moesten gaan. Eenmaal aan boord besloten Alice en ik helemaal naar het bovenste dek gaan, hier had je immers het beste uitzicht mochten de dolfijnen zich laten zien. Eenmaal uit de haven kwamen we hier toch wel een beetje op terug. Ondanks het mooie weer, stond er zo op open zee toch een beste wind. Maar één dek naar beneden. Hier was het al niet veel beter dus besloten we nog een dek naar beneden te gaan en op het achterdek te gaan zitten. Helaas, geen dolfijnen gezien na 1,5 uur varen (wel lekker bijgekleurd overigens). Ondanks dat ik dan geen dolfijnen heb gezien was de boottocht op zich ook al heel mooi!
Weer terug in de haven stond de bus al weer op ons te wachten. Deze zou ons naar het strand brengen waar de anderen in de tussentijd dat wij op de cruise zaten naar toe waren gebracht. Eenmaal daar konden we nog een half uurtje op het strand vertoeven waarna we weer terug zouden keren naar Sydney.

Het was een lange dag, maar zeker een mooi dag. Lekker weer, gezellige mensen en weer een nieuwe plek kunnen afstrepen op mijn lijstje. Eens kijken wat de rest van de week nog brengt ;)

Het zit erop!!

Na 20 weken is het dan toch echt klaar; de laatste stagedag. Ondanks dat er zo af en toe niets te doen was, heb ik hier een enorm leuke tijd gehad. Geleerd om met nieuwe programma's te werken, maar bovenal heel veel nieuwe mensen ontmoet. Twee daarvan hebben wel echt een speciaal plekje bij mij gekregen. Bij hen kon ik altijd terecht met waar ik ook maar mee zat. Zij stonden altijd voor mij klaar! Toch moet ik eerlijk bekennen dat het ook een beetje gek is, zo'n laatste dag. Maar ben blij dat ik weer iets kan afsluiten.

Trots op mezelf met alles wat ik heb geleerd, alle nieuwe avonturen die ik ben aangegaan en zeker trost op mooi cijfer op mijn eindbeoordeling. Het is tijd om weer met een nieuw avontuur te beginnen!
Deze stage heeft me zeker weten veel gebracht; niet heb ik alleen nieuwe mensen ontmoet en geleerd om met nieuwe programma's te werken, ik heb ook veel geleerd over mezelf en mijn eigen kennis verbreed. Dit is een ervaring die me alleen maar sterker heeft gemaakt en dat ik zeker weet dat werken in de reiswereld echt bij mij hoort!!

Nog een kleine 1,5 week te gaan en dan weer terug naar Nederland. Hoe leuk, gezellig en mooi het hier ook is, hoeveel nieuwe vrienden ik ook heb gemaakt en wat voor fantastische avonturen / ervaringen hier ook heb opgedaan; het is ook fijn om familie / vrienden weer te zien!

Veel liefs,

Annemiek

China Town

Na een lang avondje oppassen, waren pas om 03.00 uur weer thuis, werd deze zondag een beetje relaxen en vrij weinig doen. Tegen 12.00 uur waren we beiden van bed en ondanks het wisselvallig weer besloten we toch om tegen 13.30 uur de bus richting het station te nemen. Het waaide erg hard, maar toch was het niet extreem koud.
Op het station aangekomen wilden we eigenlijk naar een leuk tentje gaat wat we enige weken geleden al hadden ontdekt, helaas was deze gesloten en besloten we om naar een ander leuk en gezellig soort van cafeetje te gaan. Het is eigenlijk meer een soort van toetjes café. Je kan er naast vele soorten taart en ijs ook gewoon koffie/thee en warme chocolademelk krijgen. Met een kop koffie en wat lekkers werd de middag gestart. Tjonge, het was wel erg vullend, maar zeker lekker!!
Goed gevuld gingen we op weg naar de trein die ons naar China Town moest brengen. Daar aangekomen was het niet helemaal wat ik had gedacht...Ik had niet een heel beeld voor ogen, maar wat om heel eerlijk te zijn; het stelde niet echt veel voor. China Town bleek gewoon een straat te zijn met Chinese winkeltjes. Ondanks het wat mindere weer, was het er toch aardig druk. We zijn wat winkeltjes binnen gelopen, maar eigenlijk waren we vrij snel wel uitgekeken. Een kleine tussenstop bij de bioscoop om te kijken of er nog een leuke film draaide, hielt ook niets uit. We besloten dan ook maar naar de trein te lopen om weer naar huis terug te gaan. Nog wat kleine boodschapjes gehaald en daarna lekker niks doen.

Morgen het begin van de laatste stageweek. Eind deze week zit het erop en komt de terugreis naar Nederland steeds sneller in zicht. Nog maar even genieten van alle mooie dingen hier en natuurlijk nog een paar dagen strand meenemen. Het aftellen kan nu echt beginnen!

Paddy's Market

Zelf waren we er van overtuigd dat we al eens bij Paddy's Market waren geweest, maar niets bleek minder waar. Het geen waarvan wij dachten dat het Paddy's Market was, bleek gewoon een 'simpel' winkelcentrum te zijn...
Vandaag stond dan wel een echt een bezoekje aan deze markt op het programma. Tegen de middag vertrokken we richting de bus om vervolgens met de trein verder te reizen naar het dichtstbijzijnde station bij Paddy's Market.

De markt deed mij denken aan zo'n overdekte markt in Italië waar we tijdens een vakantie ooit een keer zijn geweest. Het is van alles bij elkaar. Van eten tot bloemen en van tassen tot Thaise massages. Uiteraard gingen wij niet voor al deze dingen naar de markt, maar werd er gezocht naar wat leuke souvenirtjes.
Paddy's Market is redelijk groot en doordat alles best op elkaar lijkt heb je soms geen idee of je er al bent geweest. Je zou er ook haast een beetje claustrofobisch van worden; alles staat best dicht op elkaar. Echter waren er super veel mensen en denk ik dat de markt voor sommigen hier ook gewoon een wekelijks uitstapje is.

Wanneer de gewenste souvenirs waren bemachtigd zijn we nog even naar het bovengelegen winkelcentrum gegaan om wat te eten. Hierna weer vertrokken richting huis om ons klaar te maken voor een avondje oppassen :)

Hittegolf; te warm...veel te warm

Van thuis al enkele berichtjes ontvangen over de heersende warmte hier in Australië. Nou, ik kan je vertellen; het is bloed heet!! Op het strand kan je eigenlijk niet zijn. Het is niet alleen super druk, maar er is ook geen tot weinig plek om even in de schaduw te gaan liggen. Zelfs het asfalt is gaan smelten door deze temperaturen.

Vandaag zijn we naar Bondi Beach gegaan, hier is al helemaal weinig schaduw. Wat bij aankomst leek als een prima stranddag, de zee was aardig rustig, sloeg vrij snel om. De zee werd ruig en misschien ergens wel te gevaarlijk om in te gaan zwemmen. Bondi staat bekend voor surfers en bij een ruige zee mag je de zee niet verder in dan tot je knieën. Ook op Manly Beach is dat het geval. Vandaar dat deze twee stranden niet geheel mijn voorkeur hebben.
Na drie, misschien maar twee uurtjes op het strand was het mooi geweest. Je verbrande bijna levend en de zee werd ook ruiger en ruiger waardoor zwemmen er praktisch niet meer in zat. We besloten dan ook om naar het winkelcentrum te gaan; tijd voor een verkoelend drankje en wat lekkers :)
Tegen 17.00 uur namen we afscheid van elkaar; Sascha zou morgen voor een goede drie weken vertrekken naar Nieuw-Zeeland om vervolgens weer terug te komen en samen met Esmee en mij terug te vliegen naar Nederland.

Thuis aangekomen stond de volgende ''ramp'' op ons te wachten; in heel Chatswood was zowel geen stroom als internet. In een huis die al niet voorzien is van een airco en dus alles met ventilatoren koel moet worden gehouden, je kan je voorstellen wat voor sauna het was. Echter buiten zitten was ook geen pretje. Het was een drukkende warmte en op onze slaapkamer was het nog redelijk uit te houden. Ook warmwater bleef uit, dus geen douche na een dagje strand, tenminste niet voor 19.30 uur. De tijd verstreek en ook 19.30 uur kwam dichterbij. Helaas, geen internet of stroom. Het begon al aardig wat te schemeren en we bereiden ons ergens al voor op een lange avond. Rond 20.30 uur was alles weer terug en werd er een snelle douche genomen. Net op tijd...Want vrijwel nadat ik klaar was met douchen en terug was in de kamer viel alles weer uit! Gelukkig was het van korte duur en bleef alles na die tijd gewoon werken.
Ergens keek ik al op tegen de nacht; deze zou nou niet bepaald ''koel'' worden. Achja, ergens mag ik ook niet klachen; het weer in Nederland is al helemaal niks, dus wat dat aangaat.. Maar bijna 50 graden is ook niet alles, geloof mij! :)

Happy New Year!!

Een wekker die om 06.00 uur af ging, twee gevulde koeltassen en drie tassen met van alles en nog wat, waren Esmee en ik er klaar voor om aan een lange dag te beginnen! Aangezien het erg vroeg was, reden er nog geen bussen en moesten we gaan lopen naar het station. Pff wat een klim met vijf tassen. Wat we wel vaker tegenkwamen als we wel eens naar huis liepen, kwamen we ook dit keer tegen; een winkelkarretje. Onze weg vervolgende we als zwervers zoals we zelf grapten :)

Om 07.30 uur hadden we afgesproken met Sascha en Priscilla om aan te sluiten in de rij wachtende mensen. Het bleek al aardig druk, ondanks dat de poorten pas om 08.00 uur open zouden gaan. Na zo'n twee uur gewacht te hebben, waren wij dan ook eindelijk binnen. Zul je net zien; komt het met bakken uit de hemel... Tijdens het wachten in de rij had het ook al wel wat geregend , maar dit keer was het wel wat extremer. Langs de waterkant stonden twee stenen huisjes en we besloten hier dan ook te gaan schuilen. Wat eigenlijk een tijdelijke oplossing was, bleek onze definitieve plek te worden voor de dag. Gezellig geklets met anderen die ook zaten te wachten, onderling gelachen en spelletjes gedaan ging de tijd (voor mijn gevoel) erg langzaam. Wat duurt een dag dan lang, maar ja; je moet er wat voor over hebben.
Tegen het einde van de avond besloten we wat te verplaatsen voor nog beter zicht op de brug en het Opera House. Hoe toevallig ook dat ik ook nog eens achter Anne kwam te zitten, een meisje uit Oostwold. Zoveel mensen en dan vind je elkaar bij toeval, hoe leuk is dat!! Na het lange wachten van wel 18 uur, was het om 24.00 uur dan eindelijk zover; het nieuwe jaar werd dit jaar aan de andere kant ingeluid met een fantastisch spektakel aan vuurwerk!

1 Januari 2018
Wat ik Nederland niet echt zou overwegen, maar hier wel is de nieuwjaarsduik. Door een Nederlandse bedrijfje gevestigd hier in Australië, Melbourne, werd er een nieuwjaarsduik georganiseerd. Met vele andere Nederlanders werd er dan ook deelgenomen aan de traditionele Nieuwjaarsduik alleen dit keer aan de andere kant van de wereld.
Twee geslaagde en gezellige dagen gehad. Helemaal klaar voor het nieuwe jaar!

Vanaf de andere kant van de wereld wil ik jullie allemaal een heel gezond, gelukkig, liefdevol en bovenal en fantastisch 2018 wensen. Dat al je dromen & wensen uit mogen komen. 2018 word weer een geweldig avontuur!!

Heel veel liefs,

Annemiek

Boxing Day

Geen Tweede Kerstdag vandaag, maar Boxing Day. Samen met Sascha en Priscilla besloten om iets typisch Australisch te gaan doen; naar de paardenraces! Zo goed mogelijk aan de kledingvoorschriften voldoen en op naar de baan.
Wanneer je geen Australisch paspoort had, was de entree gratis. Laten we eerlijk zijn; Nederlanders zijn gek op gratis! :)
Eenmaal binnen was het een gezellige drukte en Sascha en ik besloten dan ook wat geld in te zetten op één van de paarden van de eerste race. Nadat we allebei $5,- hadden ingezet op twee verschillende paarden, werd het tijd om een plekje op de tribune te gaan zoeken. De derde race besloot Priscilla ook in te zetten en.. ze WON!! Maar $23,- maar toch; beter iets dan niets.
Er hing een gezellige sfeer en heb dan ook echt volop genoten van alle races. Totaal twee keer ingezet, maar ik kwam erachter dat ik beter kan gokken zonder geld in te zetten :) Elke keer wanneer we geen geld inzette op een race deden we onderling welk paard we dachten dat ging winnen. Vaak won het paard wat ik zei of zat het in de top 3.
De laatste race was de leukste weddenschap; we kozen alle drie twee paarden; elk paard kregen een restaurant toegekend. Zo waren de mijne Mac Donalds en de Italiaan, die van Priscilla de Grill en Hungry Jacks en die van Sascha ook de Italiaan en een open keuze. Toch wel een beetje spannend, maar helaas werd mijn paard tweede en die van Sascha eerste. Ergens won ik toch een beetje; Sascha koos voor de Italiaan.
Al met al een geslaagde dag, morgen weer back to work!